Educația ecologică joacă un rol esențial în formarea generațiilor viitoare, iar proiectul „Lecțiile Pădurii”, derulat de Fundația Pădurea de Mâine, își propune să aducă natura mai aproape de copii. Am stat de vorbă cu Antonia Anton, manager de proiect, care ne-a povestit despre importanța acestui demers, impactul asupra comunităților și modul în care copiii descoperă tainele pădurii prin experiențe practice și interactive.
dinpadure.ro: Lecțiile Pădurii, unul dintre cele mai noi programe ale Fundației Pădurea de Mâine pare să se bucure de succes. Cei de la Muzeul de Istorie Naturală din Bacău, la care ați fost în decembrie, spuneau că vă mai așteaptă. Ce presupune acest program, în ce constă el?
Antonia Anton: Lecțiile Pădurii este un program educațional prin care ne dorim să apropiem copiii de natură și să le oferim o înțelegere practică a ecosistemului forestier. Activitățile sunt structurate astfel încât să fie interactive, captivante și adaptate vârstei participanților. Mergem direct în școli și în mijlocul naturii, unde, prin jocuri, experimente și observații practice, copiii descoperă rolul pădurii și importanța protejării mediului.
Timp de 18 luni, organizăm și derulăm 11 sesiuni de învățare pentru copii de la 6 la 18 ani – elevi în orașul Comănești, județul Bacău – și pentru profesorii lor. În total, vor fi peste 500 de beneficiari.
Le arătăm acestor copii modele reale de bune practici în ceea ce privește gestionarea a fondului forestier și a biodiversității, dar nu numai atât, ci vorbim și despre ape curgătoare, gestionarea deșeurilor sau de calitatea aerului. Și, nu în ultimul rând, realizăm și un ghid de bune practici cu privire la problematicile de mediu, cum ne afectează ele viața și ce mijloace avem pentru a ne adapta la provocările enorme pe care le aduc schimbările climatice.
Programul include ateliere educative, excursii tematice și întâlniri cu specialiști din domeniul silviculturii și protecției mediului, care le explică elevilor cum funcționează pădurea, ce beneficii aduce și cum o putem proteja. De asemenea, încercăm să le oferim ocazia să planteze arbori și să vadă direct impactul acțiunilor lor asupra mediului.

Faptul că cei din Bacău ne-au primit cu entuziasm și ne-au invitat din nou este o confirmare că acest tip de educație practică este necesară și apreciată. Scopul nostru este să extindem programul și în alte comunități, pentru a inspira cât mai mulți copii să devină responsabili față de natură. Și dacă ne gândim că județul Bacău este unul dintre cele mai împădurite din țară – cu peste 40% din suprafață acoperită de păduri – prin proiectul nostru ne-am dorit să putem crește calitatea vieții oamenilor care trăiesc în zone înconjurate de pădure.
dinpadure.ro: Ce le place elevilor cel mai mult, dintre toate aceste activități?
Antonia Anton: În prima parte a programului au fost câteva ateliere la clasă, iar primele ieșiri au fost tot în mediul urban – la Complexul Muzeal de Științe ale Naturii „Ion Borcea” din Bacău și pe platforma fostei rafinării din Onești, aflată în proces de transformare într-un producător de energie regenerabilă. Însă din experiența de până acum, știm sigur că ceea ce îi încântă cel mai mult pe elevi este contactul direct cu natura. Momentele în care ies din clasă și ajung în pădure sunt cele mai așteptate. Acolo, prin observație directă, experimente și jocuri, învață lucruri pe care manualele sau chiar materialele multimedia nu le pot transmite la fel de bine. Școala de Pădure se face în pădure, dacă putem spune așa.
Un alt moment care îi entuziasmează este interacțiunea cu specialiștii – silvicultori sau biologi – care le povestesc despre secretele pădurii și despre animalele sălbatice. Curiozitatea lor este fantastică, pun întrebări, vor să afle cât mai multe și chiar ne surprind uneori cu observații foarte bune. Un bun exemplu în acest sens este vizita pe care am făcut-o la muzeul din Bacău, unde au învățat despre biodiversitatea forestieră din zona lor. Nu se mai opreau din întrebări!
În final, tot ceea ce presupune joacă și explorare le captează atenția. De aceea, structura Lecțiilor Pădurii este gândită să combine învățarea cu distracția, pentru ca experiența să fie una memorabilă.

dinpadure.ro: Spunea cineva că la o școală din București elevii i-au spus că nu le place în pădure, pentru că se murdăresc și le e frică de animale… Despre ce alte „pericole” ați mai auzit?
Antonia Anton: Da, am întâlnit și astfel de reacții, mai ales din partea copiilor care nu au avut prea multe ocazii să petreacă timp în natură. Unii sunt speriați de gândaci sau de păianjeni, alții de faptul că s-ar putea zgâria în tufe sau chiar că ar putea călca în noroi. Frica de animale este și ea destul de frecventă, deși riscul de a întâlni animale sălbatice este foarte mic atunci când mergem cu grupuri de 20-30 de copii.
Dar ceea ce ne bucură este că, de cele mai multe ori, aceste temeri dispar pe parcursul activităților. Odată ce încep să exploreze și să descopere lucruri interesante – o ciupercă neobișnuită, urmele unui animal, o frunză cu o formă ciudată – uită de frică și devin curioși. De fapt, pentru noi, aceste temeri inițiale sunt o oportunitate: le arătăm copiilor că pădurea nu este un loc periculos, ci un spațiu fascinant, care merită cunoscut și protejat.

dinpadure.ro: Copiii din marile orașe au prea puține conexiuni cu natura. E greu să îi faci să renunțe la obiceiuri formate sau la confort pentru drumeții și mers în păduri. Ce ar fi de făcut?
Antonia Anton: Așa este, copiii din marile orașe au mai puține oportunități să interacționeze cu natura, iar acest lucru se reflectă în obiceiurile lor. Mulți petrec mult timp în fața ecranelor, iar mersul în pădure poate părea o provocare. Însă tocmai de aceea programe precum Lecțiile Pădurii sunt atât de importante.
Primul pas este să le trezim curiozitatea. Nu le cerem brusc să renunțe la telefon sau la confort, ci le oferim experiențe care să-i atragă. De exemplu, folosim tehnologia în avantajul nostru – aplicații pentru identificarea plantelor, fotografii de detaliu, recunoașterea sunetelor păsărilor. Când încep să vadă pădurea ca pe un loc de explorare, interesul lor crește.
Un alt aspect important este să le oferim o primă experiență plăcută în natură. Dacă prima lor drumeție e prea lungă sau obositoare, vor fi reticenți să repete experiența. De aceea, începem cu activități simple, cum ar fi jocuri de descoperire sau concursuri de orientare, care să-i implice activ. De asemenea, încercăm să implicăm și profesorii și părinții. Dacă ei sunt deschiși și încurajează aceste activități, copiii vor fi mai motivați să petreacă timp în natură.
Cheia este să nu forțăm schimbarea, ci să le arătăm că natura poate fi la fel de interesantă – sau chiar mai interesantă – decât ecranele. Iar odată ce descoperă bucuria de a fi în aer liber, mulți dintre ei își schimbă perspectiva și își doresc să revină.

dinpadure.ro: Programul e finanțat și din Fondul de Mediu. E complicată procedura de a obține acest sprijin?
Antonia Anton: Este o provocare, mai ales pentru proiecte de anvergură. Procesul de aplicare este destul de stufos, iar din cauza aceasta se întinde uneori pe perioade mari de timp. Dar experiența noastră cu specialiștii de la Administrația Fondului pentru Mediu a fost foarte bună, ne-au consiliat permanent în tot acest proces, au fost de real ajutor. Până la urmă, un proiect finanțat din Fondul pentru Mediu este un efort comun, iar rezultatele ne încurajează să concepem mai multe proiecte asemănătoare pe viitor.
dinpadure.ro: Sunt cei din licee interesați de domeniul silvic? Nu de alta, dar tot mai puțini tineri se îndreaptă spre o carieră în această zonă. Iar dintre cei care o fac, o mare parte renunță după un an…
Antonia Anton: Este adevărat că interesul tinerilor pentru domeniul silviculturii a scăzut în ultimii ani, iar acest lucru se vede și în numărul tot mai mic de absolvenți care aleg să urmeze o carieră în acest domeniu. Una dintre provocări este percepția că silvicultura înseamnă doar tăieri de lemn, ceea ce nu este deloc adevărat.
În cadrul Lecțiilor Pădurii încercăm să le arătăm liceenilor de la primele ateliere cât de diversă și complexă este această meserie. Vorbim despre partea de conservare, despre tehnologiile moderne folosite în monitorizarea pădurilor, despre rolul silvicultorilor în protejarea biodiversității. Când află că pot lucra cu drone și calculatoare sau că pot contribui la refacerea ecosistemelor și protecția animalelor, unii devin mai interesați.

O altă problemă pe care ne-au expus-o partenerii noștri din Universități este că mulți tineri renunță după primul an de studii, fie pentru că nu se regăsesc în programă, fie pentru că nu au avut o imagine clară despre ce presupune această carieră. De aceea, cred că este esențial să existe mai multe oportunități practice încă din liceu – stagii în teren, întâlniri cu profesioniști din domeniu, programe de mentorat.
Nu în cele din urmă, este important să schimbăm discursul, iar aici rolul nostru ca ONG este important: silvicultura nu este doar despre exploatarea lemnului, ci și despre protejarea pădurilor, gestionarea durabilă a resurselor și adaptarea la schimbările climatice. Dacă reușim să le transmitem copiilor această viziune, cred că vom vedea mai mulți tineri interesați să rămână în acest domeniu.

dinpadure.ro: Ce alte proiecte de interes aveți în 2025 la Fundație?
Antonia Anton: Deocamdată ne pregătim temeinic pentru sezonul plantărilor. Schimbările climatice, cu ierni calde și uscate și primăveri complet impredictibile ne dau mult de furcă. De asemenea, am început de anul trecut să plantăm o serie de mini-păduri școlare, laboratoare vii pentru elevi și profesori. Sistemul agrosilvic experimental de la Cârcea intră în al treilea an de vegetație și abia așteptăm să vedem datele – Mihai Enescu, silvicultor pasionat și lector dr. la USAMV București, se ocupă de partea științifică și a instalat o baterie întreagă de senzori care colectează o mulțime de informații. Iar programul nostru de granturi nerambursabile „Comunitățile Pădurii de Mâine” debutează în curând cu un nou apel de proiecte. Va fi un an cu provocări, dar suntem optimiști că le vom depăși împreună și că vom realiza tot ce ne-am propus pentru acest an.
Proiectul Lecțiile Pădurii este finanțat din Fondul pentru mediu în cadrul Programului privind educația și conștientizarea publicului privind protecția mediului.
[…] Continuarea, pe Din Pădure. […]